søndag 29. juli 2007

MCP=Magic Colored Pencil technique


Utstyrsliste:

  • Godt pigmenterte vanlige fargeblyanter, f.eks prismacolors, bruyanzeel, derwent. (de to siste på panduro, ca 120 kr for 12 farger)
  • Løsemiddel f.eks sansodor low odour solvent (panduro, ca 60 kroner)
  • Tegnestubber, (panduro, ca 11 kroner for en pakke med 3 stk))
  • Skarp kniv, fleks tapetkniv
  • Viskelær


Hva og hvordan

Det er så mange som lurer på denne teknikken. Hva trenger man og hvordan gjør man det. Her skal jeg forsøke å gi en kort innføring. Det er nemlig ikke noe hokus-pokus, men en enkel teknikk det er morsomt å jobbe med. I motsetning til maling trenger du ikke å vente på at motivet skal tørke mellom hver gang du skal legge på farge, og fargene blir intense og fine. Det er lett å ha kontroll underveis siden du kan legge på farge i mange omganger og til og med pusse bort overflødig farge med viskelær :)


MCP er en fargeleggningsteknikk hvor du bruker vanlige fargeblyanter og løser opp fargepigmentene med alkohol i motsetning til f.eks akvarellblyanter løser du opp med vann.


Fargeblyantene må være av en god kvalitet slik at de er godt pigmentert. Dvs at de må ha mye fargestoff i seg slik at de gir god farge når du skal løse opp pigmentene. Mange har kjøpt prismacolors fra nettet. Disse føres ikke i Norge, men du kan godt bruke andre kvalitetsblyanter. f.eks bruyanzeel og derwent som du kan få kjøpt på panduro. (pass på at det ikke er akvarell eller pastellblyanter) Jeg har også forsøkt meg på de store, tykke barneblyantene, og det fungerer tålig greit det også. Forsøk dere frem. Det er mye som går selv om noe kanskje bedre enn noe annet :)


For å løse opp fargene trenger du ett alkoholbasert løsemiddel. Du kan sikkert bruke White-spirit (jeg har ikke forsøkt) men det kan være lurt å kjøpe en mer luktsvak sak slik at du slipper å svime av mens du jobber med fargeleggingen :) Ber du om luktsvak tynner i en hobbyforretning får du helt sikkert noe du kan bruke. Den jeg har heter Sansodor low odour solvent og er fra Winsor & Newton.


I tillegg trenger du tegnestubber som er noen slags papirblyanter uten farge. Disse bruker man til å dra ut farge med, på samme måte som man bruker pensel når man jobber med maling. Forskjellen er bare at stubben er dyttet i tynner og at den er hardere slik at du jobber med kraftigere trykk mot papiret. Papirstubben får farge på tuppen. Dette skjærer jeg bort med tapetkniven når jeg bytter farge. (du kan helt sikkert bruke en annen type kniv også) Mange bruker sandpapir å kvesser stubben mot dette, men da opplever jeg at jeg får veldig rund tupp etterhvert.


Bruk glatt og litt tykk kartong og vannfast stempelpute når du skal fargelegge med MCP. Ikke emboss. Alkoholen vil løse opp embossingen og det blir ikke pent.


Punktvis forslag til fremgangsmåte.


  • Stemple motivet på glatt kartong med vannfast pute.

  • Legg på farge langs konturene på motivet. Er det store flater kan det være fint å legge på en mørk farge helt ytterst og en lysere litt lenger inn. Ikke trykk for hardt med blyanten og ikke legg på for mye farge. den blir ganske mye mer intens når du løser opp med spriten. er det for lite er det lettere å legge på mer etterpå.

  • ta LITT tynner på tegnestubben. Jeg pleier å helle over litt tynner i korken og hente opp derfra. bruker du for mye tynner har fargen lett for å bli grålig.

  • Løs opp fargene med små sirkelbevegelser fra ytterkanten av konturene og dra med deg farge innover.

  • når du bytter farge så skjær av gammel farge på stubben med kniven

  • har du fått på for lite farge kan du legge på mer, har du fått på for mye farge kan du viske bort med viskelæret.


Øvelse gjør mester. Lykke til :)


2 kommentarer:

Anita Hagen sa...

Fy søren, snakk om å dele med seg av verdifull erfaring og kunnskap. Dette var helt supert.

Legger en link på siden min, håper det er ok for deg.

Kortet var forresten kjempefint. Har til gode å teste MCP, men jeg må vel snart se å få ut den berømte fingern og teste dette også. Og når jeg kommer så langt, kan jeg jo bare svinge innom her igjen. Her er det jo så godt forklart atte.

Ha en finfin mandag videre!

Klem Anita

Anne Kate Budalbakk sa...

Heisann:-)

Takk for kjempe bra tips. Skulle ha vært på minikurs for å lære denne tekniken, men ble avlyst:-(. Men du forklarer jo kjempe fint hvordan det skal gjøres:-)
Har allerede fargeblyanter, trenger bare tynner og stuber:-)

Takk Takk.....nydelig kort du har laget:-)

Mvh Anne Kate :-)